سلاخی می گریست
به قناریِ کوچکي دل باخته بود

۱۳۸۹/۰۹/۰۶

نقاشی

نزدیک تر بیا
می خواهم طعم لب هایت را نقاشی کنم
می خواهم کنار خودم بنشانمت
و به گل های پیراهن ات 
                           آب بدهم
محبوب ِ من!
لای این خواب های ولگرد پرسه نزن
چشم هایم را که باز کنم
                        تو گم می شوی
من می مانم و
بوسه ای که بر لبان ام جا گذاشته ای
آن وقت چه کنم
              با گل هایی که بر پیراهن ات خشک می شوند؟
و بومی
     که هنوز رنگ طعم لب هایت را 
                                         پیدا نکرده است؟
 

۱۱ نظر:

  1. عالی بود محمد جان....

    پاسخحذف
  2. مرسی الهام جان اما کاش از یک تایید کلی به نقد هم می پرداختی این طوری مخاطب و مخصوصا خودم با نقطه ضعف و قوت کار آشنا می شدیم.باز هم سپاس گذارم

    پاسخحذف
  3. بسيار زيبا بود آقاي شاعر، بسيار زيبا :-)

    پاسخحذف
  4. باز من سر نظر قبليم هستم ًبه نظر قبليم كه نظر فعليم هم هست يه خورده شعر اضافه داره بايد كوتاه تر شه ً تو گم ميشوي يا آن وقت چه كنم و...
    يه خورده زيادن.!!!!!!!!!!!!!
    حاجت

    پاسخحذف
  5. سلام حاجت عزیزم و دوست دنیای مجازی افسانه خانوم مرسی از لطفتون دستتونو میفشارم.البته افسانه خانوم دستکش به دست این کارو می کنم که خدایی ناکرده فشردن دست مشکل شرعی پیش نیاره

    پاسخحذف
  6. 1.تا حدی با نظرِ حاجت موافق ام. شاعر می خواد از بازی هایِ زبانی استفاده کنه- آن چنان که اغلب موفق هم می شه!- اما این گاهی شعر رو به حدی نامانوس می کنه که مخاطب مجبور می شه رویِ این کلمات لاک بگیره تا بفهمه شاعر داره چی می گه. منظورم از "چی گفتن" صرفا در مفهوم و رسالتی که شاعر یا مخاطب برای شعر تعیین می کنند نیست!
    موردی دیگه که از کنارِ هم قرار دادنِ این اشعار می شه بهش رسید اینه که شاعر از یک دسته از حروف اضافه به خوبی استفاده می کنه، که ناگفته نماند تعیین کننده ی مختصات زبانِ شعری یِ اون نیز هست! اما در کمالِ تعجب بسامدِ بعضی از حروف اضافه و ربط و... این قدر پایین هستند که گویا از ذهن شاعر- برای گزینش کلمه ی مناسب- رخت بربسته اند. به عنوان مثال: قیاس "که" با "تا"، موردِ اول بسیار زیاد و موردِ دوم بسیار کم!!
    نمونه ی خیلی ساده و پیش پا افتاده:
    "می خواهم" طعم لب های ات را ...
    "تا" طعم لب های ات را ...
    "تا" در این بندِ شعر هم به منظور خواستنه و هم در واج آراییِ شعر از "می خواهم" بسیار کارآمدتره. پُربی راه نیست اگر بگوییم "می خواهم" حتا در شعر سکته هم ایجاد می کنه.
    2. استفاده از "محبوبِ من" این جا برای تغییرِ دو فضایِ ناهم گونِ شعر استفاده شده، و چه خام دستانه و گشادوارانه!!!
    دیگه هر ننه قمری می دونه این جاها باید از بانویِ من و محبوبِ من و ... استفاده کنه!
    شاعری که من از روزگار دور می شناسم اهلِ این بی توجه ئی ها نیست، و این در شعرش نمره ی-منفی که چه عرض کنم!- زشت!! بجای می ذاره.
    3. شاعر در شیوه ی نگارش اگر به بی فاصله نویسی(نوعی از جدا نویسی) اعتقاد داره باید بیش تر توجه کنه.
    ضمایرِ منفصل یا جانشین بجز برایِ حروفِ «د،ذ،ر،ز،ژ،و» جدا نوشته می شن.
    نمونه:
    لب های ات، چشم های ات، بنشانم ات، پیراهن ات و ...
    4. از شاعر خواهش داریم که از کسره«-ِ» در همه جایِ شعرش استفاده کنه.
    5. ممدِ عزیز، خیلی دل ام برات تنگ شده! برایِ آقایِ یه روز در میون "حاجت"! و ...خلاصه همه و همه. این شعر به نظرِ من هنوز جایِ کار داره تا به ارزشِ واقعی ش برسه. برات آرزویِ سرخوشی دارم. سرخوشی نه ...!!!
    6. دیدار به قیامت! هه هه

    پاسخحذف
  7. چه بد!!!
    کلی نوشتم پَرید. اعصاب ام خورده...
    تا بعد

    پاسخحذف
  8. اِه
    نَپَرید، هوراااااااااااااا

    پاسخحذف
  9. سلام عزیزم من همین که می بینم که این گونه وقت می گذاری وبا دقت شعرم را مورد مطالعه ونقد قرار می دهی بسیار خرسندم و باید بگویم با کلیه ی نکاتی که قید کردی موافق هستم و یک به یک آنها را می پذیرم و قبول دارم که در مورد شعرم بسیار بی تفاوت برخورد می کنم و سعی می کنم که دراین موارد باز اندیشی کنم جدا سیت دلم تنگ شده خیلی وقته باهم سر این جور موارد درگیر نشدیم فکر کنم در اولین دیدارمون خون به پا کنیم .می بوسمت و مرسی.

    پاسخحذف
  10. چه دیر متوجه شدم
    اینجا از دوست خوبم تشکر میکنم که خبر از این وبلاگ و بهم داد.
    من از شعر محمد لذت می برم چون به خوبی میشه بوی شعر رو توی نوشته هاش حس کرد .
    هر چند با نقد بعضی از دوستان موافقم البته در مواردی. ولی اینو بگم که شاعر در خیلی از موارد هم تونسته خودشو نشون بده و هم حسشو با شعرش به مخاطب انتقال بده .
    امیدوارم شاهد کارهای دیگه هم باشم
    بسیار لذت
    صادق

    پاسخحذف
  11. Hey sadeq jan khoshhalam kardi azizam bazam sar bezan

    پاسخحذف